مدیریت کیفیت،استانداردها و آموزش
مدیریت کیفیت، استاندارد و آموزش
- استاندارد:
استاندارد و استانداردسازی از پایههای علم و فناوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بهسزا دارد. با عنایت به ضرورت تأمین نیازمندیهای کشور در استانداردهای حوزهی کاربرد پرتوها و لزوم حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و مصرفکنندگان و نیز حفظ سلامت و ایمنی عموم مردم میباشد، در راستای تحقق بخشیدن به این دیدگاه، این مدیریت به تدوین، ارزیابی انطباق و اخذ گواهیهای استاندارد محصولات و خدمات قابل ارائه شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران اقدام مینماید.
همچنین در جهت حمایت از بخش خصوصی، آمادهی ارائه مشاورههای لازم در حوزه کاربرد پرتوها بهمنظور استانداردسازی محصولات و خدمات میباشد.
چشمانداز شرکت در حوزه استانداردها:
- تبدیل شرکت کاربرد پرتوهای ایران بهعنوان مرجع شناسایی و تائید استانداردهای ملی در حوزه کاربرد پرتوها
- تربیت و استفاده از نیروهای متخصص جهت ارزیابی انطباق محصولات در حوزه کاربرد پرتوها
- اخذ آخرین گواهینامههای استاندارد در حوزههای خدمات، فرایندها و محصولات پرتوی
- تهیه و بهروزرسانی بانک اطلاعاتی استاندارد شامل آخرین استانداردهای حوزه کاربرد پرتوها و شرکتهای ارزیاب و تائید صلاحیتکننده
- آموزش:
با توجه به خلأهای موجود در زمینه دانش و فرهنگ کاربردهای پرتوی و همچنین نیاز کشور به این مقولهی مهم، این مدیریت ضمن شناسایی نیازمندیها در سطح شرکت، سازمان و حتی کشور، با بهرهگیری از روشهای گوناگون نظیر برگزاری آموزشهای حضوری و غیرحضوری، برگزاری سمینار و وبینارهای مختلف نسبت به افزایش آگاهیهای عمومی و تخصصی اقدام مینماید.
جامعه هدف در این برنامه آموزشی، عموم مردم، کارکنان، متخصصان حوزه کاربرد پرتوها و صنایع مرتبط و سایر ذینفعان میباشند. از جمله این برنامهها میتوان به آموزشها در زمینههای کاربرد پرتوها، ایمنی پرتوی، اورژانس هستهای و خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد که بهصورت دورهای پایش و بهروزرسانی میگردند.
چشمانداز شرکت در حوزه آموزش:
- تبدیل شرکت کاربرد پرتوها به اصلیترین مرکز آموزش و اطلاعرسانی کشور در حوزه کاربرد پرتوها
- ایجاد قطب آموزش منطقهای کاربرد پرتوها در کشور ایران جهت آموزشهای بینالمللی با همکاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی
- تضمین کیفیت:
سازمان میتواند از طریق برآورده کردن دائم نیازها و انتظارات طرفهای ذینفع خود به صورتی متوازن و بلندمدت به موفقیت پایدار دست یابد. محیط یک سازمان بهطور مداوم در حال تغییر و درنتیجه نامطمئن است. اجرای طرحهای کیفیت و استفاده از ابزارهای آن میتواند گامی مؤثر در جهت ارتقای برآورده کردن نیازهای مشتریان باشد. دراینبین تضمین کیفیت میتواند نقش بسزایی را ایفا کند و بهوسیله استانداردها و سیستمهای مدیریت کیفیت موجب رشد روزافزون خدمات و محصولات سازمان گردد.
کیفیت نه ذهن است و نه ذات، بلکه یک هویت سومی است مستقل از این دو؛ کیفیت چیزی است که نمیتواند بهسادگی تعریف شود ولی چیزی است که همگان آن را میفهمند.
تضمین کیفیت، نظارت و ارزیابی منظم و برنامهریزیشدهی جنبههای گوناگون یک پروژه، سرویس، سیستم یا وسیله است که احتمال رعایت حداقلهای استاندارد کیفیت در فرایندها را به حداکثر برساند. تضمین کیفیت مسئولیت رسیدگی و کنترل امور سیستمی و فرایندها را بهعهده دارد.
چشمانداز کیفیت:
- رسیدن به بالاترین سطح کیفیت محصولات پرتوی جهت رقابت و حضور در بازارهای بینالمللی
- پیادهسازی استانداردهای کیفیت مورد نیاز و پایش مداوم آنها
- ارائه خدمات با کیفیت یکنواخت در شرکت توسعه کاربرد پرتوها و جلب رضایت کامل مشتریان