.
پنجشنبه 9 فروردین 1403   16:30:19
.
.

اخباراخبار

.

از نخستین اتاقک سربی ساخت شرکت توسعه کاربرد پرتوها ایران رونمایی شد

1401/6/2816:15
تعداد بازدید: 441 بار

نخستین اتاقک سربی جداسازی سزیم 137 از محصولات شکافت اورانیوم (Lead Cell)، ساخت شرکت توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه، بیست‌ و ‌هفتم شهریورماه توسط مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها به بهره‌برداری رسید.
مهندس اسلامی، با اشاره به ضرورت اعتماد به توانمندی‌ها و باور به علم و دانش کارکنان صنعت هسته‌ای، اظهار داشتند: کارکنان تواتمند صنعت هسته‌ای به راحتی می‌توانند گره از مشکلات باز کرده و ظرفیت و فرآیند جدید ایجاد کنند، آنها نشان داده‌اند که می‌توانند به اهداف مهمی دست یابند؛ و در این سال‌ها مردم ایران نیز شاهد بوده‌اند که سازمان انرژی اتمی ایران، باور "ما می‌توانیم" را به معنای واقعی کلمه معنا کرده و اکنون کشور از ثمرات آن بهره‌مند است.
در ادامه معاون رییس جمهور، به تحریم‌های شدید علیه کشور به ویژه صنعت هسته‌ای و نیز خرابکاری‌های صنعتی و فعالیت‌های تروریستی در سال‌های اخیر اشاره داشته و افزودند: این موضوع سبب آبدیده‌تر شدن مدیران و کارکنان صنعت هسته‌ای شده و راه‌حل‌ این شرایط، باور به توانستن است و خوشبختانه اکنون شاهد تولید اتاقک سربی برای استفاده در سامانه جداسازی ایزوتوپ‌ها هستیم و با ساخت این اتاقک از واردات آن بی‌نیاز شده‌ایم و قادریم نیاز داخلی را تأمین کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی، بهره‌برداری از نخستین نمونه اتاقک سرب بومی را در راستای حرکت به سوی خودکفایی کشور در عرصه رادیوداروها دانسته، و تصریح کردند: خط تولید جدیدی که نقطه اتصال زنجیره خودکفایی در تولید رادیوایزوتوپ‌ها می‌باشد، مورد بازدید قرار گرفت و خوشبختانه اکنون در جایگاهی قرار داریم که تجهیزات و امکانات مورد نیاز در این بخش نیز برپایه تفکر"ما می‌توانیم" و نیز ظرفیت صنعتی و تحقیقاتی، تولید خواهد شد؛ نه تنها قرار است نیاز داخلی کشور را تأمین کنیم بلکه در نظر داریم تا صاحب ظرفیت مهندسی ساخت و خدمات تحقیقاتی و پژوهشی باشیم که بتوانیم به سایر بخش‌ها نیز خدمات‌رسانی کنیم.
دکتر شیرمردی در ادامه رونمایی از نخستین اتاقک سربی در مقیاس جداسازی رادیوایزوتوپ‌ها در حجم بالا، اظهار داشتند: پروژه بسیار ارزشمند بومی‌سازی تجهیزات حفاظتی، عملاً کشور را از یک واردکننده به یک کشور سازنده اتاقک‌های سربی در دنیا تبدیل کرد و با این کار توانستیم هم نیاز داخل را برطرف کنیم و هم قادریم با راه‌اندازی خط تولید این دستگاه، نیاز کشورهای مختلف دارای فناوری هسته‌ای در بخش رادیوایزوتوپ‌ها و کاربرد پرتوها را نیز تأمین کنیم.
معاون سازمان انرژی اتمی، ساخت اتاقک سربی در کمترین زمان ممکن را حاصل باور و اعتقاد عمیق به جمله "ما می‌توانیم" دانسته، و تأکید کردند: همکاران پرتلاش ما در مرکز هسته‌ای بناب متعهد شده‌اند تا در کوتاه مدت، این تجهیزات حفاظتی و ایمنی را به تولید انبوه برسانند که منشأ اثرات خیر برای کشور خواهد بود.
ایشان در ادامه به توضیح پیرامون کارکرد اتاقک سربی پرداخته و خاطرنشان کردند: کارکرد مهم اتاقک سربی بدین صورت است که وقتی نمونه‌ای در راکتور هسته‌ای پرتودهی می‌شود به اتاقک سربی منتقل شده و توسط تجهیزاتی که در این اتاقک وجود دارد، رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز جداسازی می‌شود.
در خاتمه دکتر شیرمردی ، به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در سازمان انرژی اتمی برای ساخت تجهیزات اشاره داشته و تأکید کردند: در شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ساخت تجهیزات هسته‌ای وجود دارد از جمله اتاقک سربی که دارای کاربردهای فراوان برای رادیوایزوتوپ‌های مختلف است و ما طراحی را به گونه‌ای انجام داده‌ایم که کاربری‌های متنوع و در حجم بالا را دربر گیرد.
گفتنی است، اتاقک سربی صددرصد بومی ساخت مرکز پرتوفرآیند شمال‌غرب (بناب) متعلق به شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، دارای عرض 2 متر و عمق 90 سانتیمتر می‌باشد و سرب به کار رفته در دیواره‌ها دارای ضخامت 5 سانتیمتر و در سقف 10 سانتیمتر می‌باشد. سزیم 137 که رادیونوترونی حاصل از شکافت اورانیوم می‌باشد در اتاقک سربی از تارگت‌های اورانیوم جداسازی می‌شود؛ زیرا پرتوزایی آن بسیار بالا بوده و امکان آلودگی تشعشعه‌ای وجود دارد. پیش از این، اتاقک سربی (Lead Cell) از خارج از کشور وارد می‌شد، اما اکنون به دست متخصصان ایرانی در داخل تولید و کشور در این عرصه بی‌نیاز گردید. سزیم 137 می‌تواند در داروسازی و پزشکی و نیز در صنعت مورد استفاده قرار گیرد. در بعد صنعتی به عنوان چشمه‌های سزیم و ضخامت‌سنج و همچنین در چاه‌پیمایی‌ها از آن استفاده می‌شود و در زمینه پزشکی نیز در زمینه پرتوتابی فرآورده‌های خونی کاربرد دارد.  

 

نسخه قابل چاپ

تمام حقوق وب سایت متعلق به شرکت توسعه کاربرد پرتوها می باشد.