.
جمعه 10 فروردین 1403   16:37:21
.
.

قاب رسانه‌قاب رسانه‌

.

گفت‌وگو دکتر شیرمردی با خبرگزاری دانشجو

1401/12/612:48
تعداد بازدید: 197 بار
دکتر شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درخصوص ابعاد اقتصادی و اثرات توسعه صنعت هسته‌ای در زندگی و صنایع مختلف با مردم سخن گفتند.
ایشان صنعت هسته‌ای را صنعتی پیشرو توصیف نموده و تصریح کردند: فناوری هسته‌ای صنعتی پیشران، استقلال آفرین و اقتدار آفرین‌ است که کشور ما به آن نیاز دارد و با عنایت به حرکت کشور به سوی صنعتی شدن، نیاز به صنعت هسته‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین روش‌های تأمین برق کشور، انرژی هسته‌ای است زیرا انرژی پایدار و تمیز محسوب می‌شود که با استفاده از آن به صنایع دیگر نیز می‌توانیم کمک کنیم.
دکتر شیرمردی با تأکید بر اهمیت بعد اقتصادی صنعت هسته‌ای، اظهار داشتند: اگر نیروگاه دیگری با سوخت فسیلی و نفت در بوشهر راه‌اندازی می‌شد‌، نیاز به مصرف 85 میلیون بشکه نفت وجود داشت؛ در واقع هرچه به سمت راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی حرکت کنیم، می‌توانیم شاهد صرفه جویی در منابع بیشتری باشیم؛ در فعالیت‌های مرتبط با صنعت برق، امروز با داشتن نیروگاه بوشهر توانسته‌ایم شاهد صرفه‌جویی بیش از 85 میلیون بشکه نفت باشیم.
ایشان توسعه نیروگاه بوشهر را رویکردی بسیار سازنده برشمرده و اذعان داشتند: با راه‌اندازی هرچه بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای همانند نیروگاه بوشهر، می‌توانیم در مصرف برق تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنیم و از ارزش افزوده آن برای منافع اقتصادی کشور، بهره ببریم. در همین راستا تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای، یکی از مهم‎‌ترین برنامه‌های ما برای آینده خواهد بود.
ایشان ادامه دادند: در ساخت نیروگاه بوشهر علاوه بر استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی، بومی‌سازی راکتورها برای تولید برق نیز در دستور کار قرار دارد و اولین نیروگاه هسته‌ای تماماً ایرانی توسط رییس محترم سازمان انرژی اتمی در دارخوین کلنگ‌زنی شده است و ساخت آن آغاز شده است؛ بازطراحی راکتور اراک نیز پس از نهایی‌‌سازی برجام آغاز شد و اکنون نیز با سرعت در حال ساخت است و در آینده نزدیک جهت تولید رادیوداروها و رادیو ایزوتوپ‌ها با کاربری صنعتی و پزشکی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
معاون سازمان انرژی اتمی تولید کیت رادیوداروها را بسیار راهبردی برای کشور ارزیابی کرده و افزودند: اکنون به طور متوسط، بین 500 هزار تا یک میلیون کیت رادیودارو در کشور تولید می‌شود؛ اگر این کیت‌ها به وسیله صنعت هسته‌ای تولید نشود، مجبور به واردات آن خواهیم شد که موجب خروج ارز می‌شود. باید توجه داشته باشیم که تولید کیت‌های رادیودارو ، می‌تواند حدود 40 میلیون دلار برای کشور آورده اقتصادی داشته باشد.
ایشان در خصوص مزایای بهره‌مندی از رادیوداروها اظهار داشتند: امروز در دنیا و کشور ما، از رادیوداروها برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ بسیاری از بیماری‌ها با روش‌های معمولی و استفاده از روش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی قابل تشخیص نیستند. رادیوداروها این اجازه را به ما می‌دهند که کوچک‌ترین تومورهای سرطانی را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا پزشک با استفاده از آن با اتخاذ طرح درمان مناسب به معالجه بیمار بپردازد؛ علاوه بر کاربرد تشخیصی، رادیودارو برای تسکین دردهای ناشی از بیماری سرطان نیز قابل استفاده است.
ایشان با اشاره به اثرات صنعت هسته‌ای بر حفظ و ارتقاء سلامت جامعه، بیان داشتند: سلامت جامعه از مهم‌ترین موضوعات کشور بشمار می‌آید که صنعت هسته‌ای‌ می‌تواند به آن کمک کند؛ اگر نتوانیم رادیوداروهای تشخیصی و درمانی را تولید کنیم، باید به سمت واردات برویم؛ استریل تجهیزات پزشکی، از دیگر فواید صنعت هسته‌ای برای تأمین سلامت کشور است و این موضوع درحالی است که تجهیزات پزشکی اگر با روش‌های غیر پرتویی استریل شوند، کیفیت کافی را نخواهند داشت.
دکتر شیرمردی استریل‌سازی تجهیزات پزشکی به وسیله پرتودهی هسته‌ای را از مؤلفه‌های اصلی بهداشت برشمرده و خاطرنشان کردند: استریل‌سازی تجهیزات پزشکی به وسیله گازهای شیمیایی می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد ‌کند زیرا باقیمانده احتمالی مواد شیمیایی برای بدن می‌تواند منجر به حساسیت شود؛ براساس آخرین آمار، 85 درصد تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در کشور ژاپن، به وسیله پرتو استریل می‌شود.
ایشان در ادامه به هجمه‌های دشمنان و معاندان کشور در مقابله با پیشرفت‌های کشور اشاره داشته و خاطرنشان کردند: تا چند سال پیش دشمنان و کشورهای متخاصم منکر توانایی ایران در تولید سوپرجاذب‌های بهداشتی با کاربری بهداشتی به ویژه در تولید پوشک‌ می‌شدند و اکنون که تکنولوژی سوپرجاذب‌ها به طور کامل در سازمان انرژی اتمی بدست آمده است مورد هجمه رسانه‌ای و تمسخر قرار می‌گیرد.  
 
دکتر شیرمردی در پایان، رویکرد سازمان انرژی اتمی را توسعه متوازن تمام ابعاد صنعت هسته‌ای برشمرده و تصریح کردند: سندهای راهبردی در جهت توسعه در تمامی بخش‌های مهم استراتژیک نظیر کشاورزی، سلامت و پزشکی، صنعت و محیط‌زیست در دست تدوین است و در راستای استقلال کشور در بخش‌های مغفول مانده این صنعت تلاش‌ می‌کنیم.
نسخه قابل چاپ

تمام حقوق وب سایت متعلق به شرکت توسعه کاربرد پرتوها می باشد.

login