.
جمعه 10 فروردین 1403   19:08:59
.
.

دانستنی‌هادانستنی‌ها

.

واکسن گاو

1400/12/309:43
تعداد بازدید: 367 بار

واکسن‌های پرتودهی شده حیوانات، حیوانات اتیوپی را سالم نگه می دارد، به صادرات و امنیت غذایی کمک می کند.

بیشوفتو، اتیوپی - اتیوپی سالانه بیش از یک میلیون گاو صادر می‌کند و هیچ یک از اینها بدون تکنیک‌های هسته‌ای امکان پذیر نخواهد بود. برای جلوگیری از شیوع بیماری همه‌گیر، تمام دام‌های صادراتی و همچنین مصرف داخلی باید در برابر بیماری‌های دامی مانند تب برفکی، آبله گوسفند و بز، Peste des petits (PPR)، بیماری پوستی برآمدگی و پلوروپنومونی واگیردار بزی واکسینه شوند. این واکسنها در موسسه ملی دامپزشکی (NVI) در مرکز اتیوپی ساخته و تولید می‌شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از هر دو جنبه این کار حمایت می‌کند: واکسن‌ها برای مبارزه با عوامل بیماری‌زای در حال تکامل تولید می‌شوند و سپس برای استفاده در داخل و کشورهای همسایه تولید می‌شوند. واندماگن توفا، مدیر وزارت کشاورزی این کشور که مسئول تضمین فرآیندهای صادراتی یکپارچه برای گاو است، می‌گوید: "صادرات دام برای اقتصاد ما حیاتی است و سهم NVI در بخش دام غیرقابل اندازه‌گیری است." این وزارتخانه واکسن‌هایی را از NVI خریداری می‌کند و سپس آن‌ها را در میان کشاورزان، از جمله دامداران در بخش شرقی کشور توزیع می‌کند که حیوانات آن‌ها بیشتر در معرض بیماری‌ها هستند، زیرا در منطقه وسیعی پرسه می‌زنند و با حیوانات وحشی مخلوط می‌شوند. بر اساس گزارش بانک جهانی، اتیوپی با 60 میلیون گاو دارای بزرگترین جمعیت دام در آفریقا و پنجمین جمعیت دام در جهان است. بخش دام حدود یک پنجم اقتصاد کشور و نزدیک به 10 درصد از صادرات آن را تشکیل می دهد.
برای همگامی با افزایش تقاضای کشاورزان و تغییر قوانین کشورهای واردکننده، NVI تولید واکسن خود را از 93 میلیون دوز به 260 میلیون دوز در سال در دهه گذشته افزایش داده است. این امر همچنین آن را قادر می سازد واکسن هایی را به کشورهای همسایه صادر کند، از جمله علیه PPR، یک بیماری ویروسی بز و گوسفند، که ریشه کنی آن هدف اصلی اتحادیه آفریقا است. در دسترس بودن و دسترسی به واکسن‌های مؤثر برای کنترل و پیشگیری از شیوع بسیاری از بیماری‌های حیوانی، که برخی از آنها می‌توانند به مردم نیز سرایت کنند، حیاتی است. واکسن‌ها در حیوانات، درست مانند انسان‌ها، یک پاسخ ایمنی را فعال می‌کنند که به بدن کمک می‌کند تا برای مقابله با یک بیماری آینده آماده شود. برخی از واکسن‌ها از میکروارگانیسم‌های زنده مانند ویروس ها استفاده می کنند که می تواند منجر به فوران بیماری شود. پرتودهی می‌تواند با غیرفعال کردن یک میکروارگانیسم به رفع این مشکل کمک کند تا نتواند حیوان واکسینه شده را آلوده کند. در عین حال، پرتودهی بر ساختار میکروارگانیسم تأثیر نمی گذارد، بنابراین سیستم ایمنی هنوز می‌تواند آن را تشخیص دهد، که باعث می‌شود حیوان مکانیسم حفاظتی خود را توسعه دهد. پرتودهی واکسن‌ها همچنین تضمین می‌کند که واکسن‌ها حاوی هیچ‌گونه آلودگی نیستند. استفاده از فناوری تابش برای تولید واکسن برای حیوانات ایمن‌تر است زیرا به مواد شیمیایی اضافی یا ترکیبات دیگری که به طور سنتی برای غیرفعال کردن ویروس‌ها استفاده می‌شود نیاز ندارد. چارلز لامین، افسر بهداشت حیوانات در بخش مشترک تکنیک‌های هسته‌ای غذا و کشاورزی فائو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این واکسن‌های پرتودهی شده از کیفیت بالاتری برخوردار هستند زیرا ساختار میکروارگانیسم را بهتر حفظ می‌کنند، که منجر به یک پاسخ حفاظتی ایمنی گسترده‌تر می‌شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی، از طریق برنامه همکاری فنی خود، با مشارکت فائو، از NVI با آموزش کارکنان خود و تامین مواد مصرفی و تجهیزات حمایت می‌کند. تمامی کارکنان فنی دپارتمان تحقیق و توسعه NVI از آموزش‌های FAO/IAEA بهره مند شده‌اند. مارتا یامی، مدیر کل NVI گفت: "چه از طریق دوره‌های کوتاه مدت و چه از طریق بورسیه‌های طولانی‌تر، همه آنها در معرض علوم پیشرفته قرار گرفته اند."


 
https://www.iaea.org/sites/default/files/styles/full_page_width_landscape_16_9/public/ethiopia-vaccines2-1140x640.jpg?itok=1h72XcZW

توسعه واکسن


یامی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش اساسی در ایجاد آزمایشگاه مولکولی این موسسه ایفا کرد، جایی که گونه‌های جدیدی از ویروس‌ها مشخص می‌شوند، به طوری که واکسن‌ها می توانند برای محافظت در برابر آنها تنظیم شوند.

این توصیف DNA و RNA ویروس با استفاده از تکنیک‌های مولکولی مشتق شده از هسته انجام می‌شود که می‌تواند تفاوت‌های بین سویه‌ها را آشکار کند. از این فناوری برای مقایسه ویروس وحشی ناشی از شیوع با واکسن استفاده می‌شود و اگر ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند، واکسن محافظت لازم را برای حیوانات فراهم می‌کند. در غیر این صورت، واکسن باید اصلاح شود.
لامین گفت که آژانس اکنون به کارشناسان NVI برای آموزش دانشمندان از سراسر آفریقا در استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای مختلف در سلامت حیوانات متکی است. او گفت: "حیوانات و همراه با آنها بیماری هایی که حامل آنها هستند، از مرزها عبور می کنند." بنابراین، برای مبارزه با این بیماری‌ها رویکردی در سطح قاره مورد نیاز است.

فراتر از پول و اقتصاد

تأثیر این کار در سراسر کشور قابل مشاهده است، جایی که گاوها در دامنه تپه‌ها، مراتع و جاده‌ها پرسه می‌زنند. بسیاری از 12 میلیون خانوار کشاورز کشور به گاو وابسته هستند و بنابراین از فناوری هسته‌ای سود می‌برند - چه بدانند چه ندانند.
توفا از وزارت کشاورزی می‌گوید: «اهمیت گاو و سلامت آن بیش از صرف اقتصادی است. "گاو یک روش زندگی برای دامداران است، در فرهنگ مرکزی است و به عنوان ذخیره ثروت و بیمه برای استفاده در مواقع سختی عمل می‌کند." وی افزود که ارتقای سلامت و رفاه این حیوانات و افزایش بهره وری آنها از اهداف اصلی توسعه دولت است.

منبع:
https://www.iaea.org/newscenter/news/irradiated-animal-vaccines-keep-ethiopias-animals-healthy-helping-exports-and-food-security

 
نسخه قابل چاپ

تمام حقوق وب سایت متعلق به شرکت توسعه کاربرد پرتوها می باشد.

login