.
جمعه 10 فروردین 1403   05:08:19
.
.

دانستنی‌هادانستنی‌ها

.

دانستنی های جالب در مورد انرژی هسته‌ای

1401/2/1914:16
تعداد بازدید: 1016 بار

۱- جهان ما از ذرات کوچک و نامرئی تشکیل شده است که اتم نامیده می‌شوند. فقط یک سر سوزن کوچک از میلیون‌ها اتم تشکیل شده است. مرکز اتم، هسته نامیده می‌شود و این جایی است که در آن انرژی هسته‌ای یافت می‌شود.
۲- انرژی هسته‌ای در مرکز (هسته) اتم، بسیار قوی است. این انرژی هنگامی که یک پیوند شکسته می‌شود آزاد می‌شود.
۳- دو روش مختلف وجود دارد که یک اتم می‌تواند، انرژی هسته‌ای آزاد می‌کند؛ همجوشی هسته‌ای و شکافت هسته‌ای.
۴- تعریف هم جوشی هسته‌ای: هنگامی که اتم‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند انرژی آزاد می‌کنند. این به این معنی است که اتم‌ها برای تشکیل یک اتم بزرگتر به یکدیگر متصل می‌شوند.
۵- تعریف شکافت هسته‌ای: هنگامی که اتم‌ها بشکنند، انرژی آزاد می‌کنند. اتم‌ها شکافته می‌شوند و اتم‌های کوچکتر را تشکیل می‌‍دهند.
۶- خورشید نمونه خوبی از چگونگی هم جوشی هسته‌ای و تولید انرژی است. خورشید یک توپ بزرگ از گاز است که انرژی را در همه زمان‌ها آزاد می‌کند.
۷- گاهی اوقات در انرژی هسته‌ای به عنوان اورانیوم اشاره شده است. اورانیوم یک عنصر شیمیایی است، یک فلز رادیو اکتیو که در سنگ‌ها یافت می‌شود که به عنوان سوخت هسته‌ای استفاده می‌شوند. معمولا اورانیوم توسط نیروگاه‌های هسته‌ای برای شکافت هسته‌ای استفاده می‌شود.
۸- اورانیوم سوخت غیر قابل تجدید است. هنگامی که اورانیوم از معادن تولید می‌شود، قبل از اینکه بتواند به عنوان سوخت استفاده شود، باید پردازش شود. غیر قابل تجدید به این معنی است که این منبع سوخت خاص را نمی‌توان تجدید کرد.
۹- بعضی از نیروگاه‌ها، مانند سوخت‌های فسیلی، فضای ما را با آلودگی می‌سوزاند. نیروگاه‌های هسته‌ای هوا را آلوده نمی‌کنند زیرا دی اکسید کربن تولید نمی‌کنند. با این حال، روند استخراج سوخت هسته‌ای (اورانیوم) قبل از اینکه بتوان آن را برای سوخت استفاده کرد، شامل معدن و پردازش می‌شود.
۱۰- انرژی هسته‌ای می‌تواند زباله‌های رادیواکتیو تولید کند. چنانچه این زباله‌ها رادیو اکتیو باقی بمانند، تابش تولید می‌کنند و برای انسان‌ها و حیوانات مضر می‌باشند. این مواد بر طبق مقررات حمایت از زندگی به روش‌های خاصی باید از نیروگاه دفع شوند.
۱۱- زمانی که تابش تولید می‌شود حتی لباس‌ها می‌توانند آلوده شوند! هر ماده‌ای که آلوده شود می‌تواند هزاران سال رادیواکتیو باشد!
۱۲- هنگامی که انرژی در نیروگاه‌های هسته‌ای آزاد می‌شود، این کار با شکافتن اتم انجام می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، مقدار زیادی انرژی آزاد می‌شود.
۱۳- انرژی هسته‌ای می‌تواند برق تولید کند. نیروگاه‌های هسته‌ای با استفاده از شکافت هسته‌ای برق تولید می‌کنند (زمانی که اتم‌ها شکافته می‌شوند انرژی آزاد می‌شود و اتم‌های کوچکتر تشکیل می‌شوند.

 
نسخه قابل چاپ

تمام حقوق وب سایت متعلق به شرکت توسعه کاربرد پرتوها می باشد.

login